To ETOSLab βρέθηκε στα γραφεία της νεοσύστατης εταιρείας Yoleni’s, του μεγαλύτερου ελληνικού ηλεκτρονικού delicatessen, το οποίο ξεκίνησε τη λειτουργία του την περίοδο της κρίσης και συνομίλησε με τον Υπεύθυνο της ομάδας Marketing, κύριο Γιάννη Γεωργιάδη σχετικά με το παρελθόν, το παρόν, αλλά και το μέλλον της εταιρείας. Από το ξεκίνημα μέχρι και σήμερα, δεν έχει σταματήσει να μας εκπλήσσει η αλματώδης ανάπτυξή του και οι συνεχόμενες διακρίσεις του.

Yoleni's logo

Ένα startup με όραμα για το μέλλον, συνέπεια και αφοσίωση στην αποστολή του που σίγουρα αποτελεί μια μελέτη περίπτωσης αναφορικά με την πορεία της επιχειρηματικότητας εν καιρώ κρίσης. Η εταιρεία έχει αποσπάσει πολλές διακρίσεις με σημαντικότερη την κατάκτηση του Ελληνικού Βραβείου Επιχειρηματικότητας. Μάλιστα, σύντομα αναμένεται η μετεγκατάστασή τους στα νέα γραφεία, στο κέντρο της Αθήνας, με το ξεκίνημα φυσικών καταστημάτων.

Η Yoleni’s αποτελεί μια εταιρεία η οποία ιδρύθηκε εν μέσω της κρίσης που βιώνει η ελληνική οικονομία. Τί ήταν αυτό που σας ώθησε στο εγχείρημα αυτό;

Η αλήθεια είναι ότι εμείς ξεκινήσαμε σε υφεσιακά χρόνια την προσπάθειά μας, δηλαδη τότε τέθηκαν τα σπάργανα από την ιδρυτική ομάδα σχετικά με την υλοποίηση της ιδέας των δύο ιδρυτών. Βέβαια, υφεσιακά χαρακτηρίζονται και όλα τα χρόνια λειτουργίας της επιχείρησής μας. Σίγουρα το ασταθές οικονομικό, αλλά και πολιτικό περιβάλλον, με τις συνεχείς εκλογές και την εν γένει επικρατούσα αβεβαιότητα, δεν συμβάλλει θετικά στην ανάπτυξη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών. Παρ’ όλα αυτά είμαστε ένα start up της κρίσης. Εύκολο είναι να αναρωτηθούμε τί φταίει και τί δε φταίει, όμως η πιο δύσκολη απόφαση, η οποία είναι και αυτή που επέλεξε η Yoleni’s, είναι πώς γίνεται δεδομένης της οικονομικής και πολιτικής συγκυρίας να στηρίξεις αυτούς που σε στήριξαν και που συνεχίζουν να σε στηρίζουν και φυσικά αναφέρομαι στους παραγωγούς με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Για παράδειγμα, εμείς τη δεύτερη αύξηση του ΦΠΑ, που πραγματοποιήθηκε στο ίδιο έτος, την απορροφήσαμε. Νομίζω, όπως άλλως αποδεικνύεται και από τη μελέτη του παρελθόντος, πως κατά τη διάρκεια οικονομικών κρίσεων στήνονται πολύ μεγάλες ιδέες. Εύχομαι μετά από χρόνια να τα ξαναπούμε και να είμαστε ένα ακόμη case study, αλλά αυτή τη φορά μιας καθιερωμένης επιχείρησης. Προσωπικά, ως Γιάννης θεωρώ πως ποτέ δεν πρέπει να σταματάς να προσπαθείς. Κάνοντας σωστή και σκληρή δουλειά φτάσαμε ως εδώ, αλλά δεν επαναπαυόμαστε. Προσπαθούμε συνεχώς να γίνουμε όλο και καλύτεροι.

2.000 προϊόντα, παρουσία σε Ευρώπη και Αμερική: Τί θεωρείτε ότι είναι αυτό που έχει συμβάλλει περισσότερο στην επιτυχία της εταιρείας και την αλματώδη ανάπτυξη;

Το γεγονός εκείνο που συνέβαλε αισθητά στην ανάπτυξη των επόμενων βημάτων της εταιρείας μας, ήταν η διάκρισή της Yoleni’s στο Ελληνικό Βραβείο Επιχειρηματικότητας, το 2015. Η διάκριση αυτή ήταν η σημαντικότερη που έχει δεχθεί η εταιρεία μας μέχρι και σήμερα, καθώς μέσα από τον θεσμό αυτό ήρθαμε σε επαφή με άτομα της αγοράς, ανθρώπους που γνώριζαν τι κάνουμε και είδαν την πορεία τής προσπάθειάς μας, αλλά και ανθρώπους που μας γνώρισαν μέσα από τη διάκριση αυτή. Επιπλέον, μας άνοιξε πόρτες στο εξωτερικό, καθώς αν το επιχειρούσαμε μόνοι μας θα ήταν πολύ δύσκολο ή ακόμη και ακατόρθωτο. Το βραβείο αυτό αποτέλεσε ένα ισχυρό θεμέλιο για την μετέπειτα ανάπτυξη της εταιρείας.

Το 2015 λάβατε την τρίτη θέση στο Ελληνικό Βραβείο Επιχειρηματικότητας, όπως αναφέρατε και πριν. Η συμβολή του ήταν περισσότερο υλική ή ηθική;

Το βραβείο Επιχειρηματικότητας δεν ήταν απλά μια άτοκη χρηματοδότηση. Το πιο σημαντικό που αποκομίσαμε ως εταιρεία είναι η σχέση που οικοδομήθηκε με το θεσμό αυτό μέσω του mentoring. Ο μέντοράς μας είναι πάντα εκεί για εμάς, να μας καθοδηγήσει και να μας συμβουλεύσει σε όλο αυτό το ταξίδι που ξεκινήσαμε μαζί. Πέρα από το mentoring, είναι οι παροχές που προσφέρουν απλόχερα οι συνεργαζόμενες εταιρείες και, τέλος, πως ανά πάσα ώρα και στιγμή υπάρχουν άνθρωποι του Ελληνικού Βραβείου Επιχειρηματικότητας να ακούσουν τους προβληματισμούς μας. Εμείς ως εταιρεία παροτρύνουμε ανθρώπους να εκμεταλλευτούν αυτή την ευκαιρία.

Πώς πιστεύετε ότι η ομάδα η οποία δημιουργήθηκε, συνέβαλε στην ανάπτυξη της Yolenis.com;

Η ιδέα ήταν των δύο συνιδρυτών, τη μετέφερε ο ένας στον άλλον και στη συνέχεια ήρθαν οι κατάλληλες συνθήκες και βρεθήκαμε τα άτομα της ιδρυτικής ομάδας και ξεκινήσαμε τη σκληρή δουλειά. Πλέον, είμαστε 18 άτομα με αρκετούς συνεργάτες, Έχουμε μια πολύ δυνατή ομάδα και προσπαθούμε να είμαστε με όλους σωστοί. Υπάρχουν καλές και κακές στιγμές. Μοιραζόμαστε τα πάντα. Μέχρι τώρα, δεν υπήρξε κάποια κακή στιγμή. Έχουμε έναν κοινό στόχο και πορευόμαστε με αυτόν. Πολλές φορές η ομάδα πρέπει να απορροφήσει τους κραδασμούς. Η σκληρή προσπάθεια των ατόμων εκείνων που ανήκουν στην οικογένεια της Yoleni’s, αποτέλεσε καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχία και την ανάπτυξη της εταιρείας. Από την πρώτη μέρα μέχρι και σήμερα, έχουμε μια συνέπεια σε αυτό που κάνουμε. Μαθαίνουμε συνεχώς νέα πράγματα. Έχουμε ισχυρό κίνητρο και διαφυλάσσουμε το brand με πρωταρχική προϋπόθεση να μη συμπεριφερόμαστε εποχιακά και περιστασιακά στα ελληνικά προϊόντα, όπως παρατηρείται σε άλλες εταιρείες. Αυτό πιστεύω πως είναι ένα πολύ σημαντικό σημείο, το οποίο δημιούργησε σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες, τους παραγωγούς και με τους συνεργάτες μας.

Ποιά είναι η μέχρι τώρα εμπειρία σας από τους Έλληνες παραγωγούς; Τί είναι αυτό που σας προβληματίζει και ποιο θεωρείτε πως είναι ότι είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημά τους;

Φυσικά, το μεγαλύτερο πλεονέκτημα των παραγωγών είναι ότι παράγουν αυτά τα εξαιρετικά προϊόντα. Τώρα, αναφορικά με το μειονέκτημα δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι σημαντικό. Θα μπορούσα, όμως να αναφέρω την αρχική δυσπιστία των παραγωγών για συνεργασία με τη Yoleni’s όταν πριν από τεσσερσήμισι χρόνια ήρθαμε σε πρώτη επαφή μαζί τους προκειμένου να λανσάρουμε μια δοκιμαστική μορφή αυτού που σήμερα αποτελεί την Yoleni’s. Έπρεπε να τους πείσουμε γιατί να επιλέξουν ένα e-shop ενώ είχαν ακούσει για αρκετές προσπάθειες στο παρελθόν, οι οποίες, ωστόσο, δεν καρποφόρησαν. Βέβαια, αυτή η αρχική δυσπιστία έχει μετατραπεί σε μια ισχυρή σχέση εμπιστοσύνης. Μάλιστα, πλέον υπάρχουν αρκετά αιτήματα από παραγωγούς που επιθυμούν να εντάξουν τα προϊόντα τους στην εταιρεία μας.

Οι περισσότεροι πελάτες σας είναι ξένοι ή Έλληνες; Γιατί πιστεύετε πώς συμβαίνει αυτό;

Οι περισσότεροι πελάτες μας μέχρι τώρα είναι Έλληνες, κυρίως λόγω της καμπάνιας των εταιρικών δώρων. Βέβαια, ο στόχος μας είναι η εξωστρέφεια, δηλαδή να έχουμε περισσότερους πελάτες από το εξωτερικό. Άλλωστε οι τάσεις της αγοράς δείχνουν ότι ολοένα και περισσότεροι είναι εκείνοι που αγοράζουν πλέον φαγητό από το Διαδίκτυο. Δεν πρέπει όμως να παραλείψουμε το γεγονός ότι ο καταναλωτής πρέπει να εκπαιδευτεί αισθητά σχετικά με το ελληνικό προϊόν, καθώς άλλες χώρες όπως Ιταλία και η Ισπανία καρπώνονται τα εύσημα της Μεσογειακής Κουζίνας στο εξωτερικό, ενώ τα ελληνικά προϊόντα δεν είναι τόσο γνωστά.

Ποιό γεγονός αποτέλεσε το μεγαλύτερο πρόβλημα το οποίο κληθήκατε να αντιμετωπίσατε μέχρι και σήμερα;

Τρία ήταν τα σημαντικότερα προβλήματα που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε. Το πρώτο ήταν ότι έπρεπε να κτίσουμε σχέσεις εμπιστοσύνης με τους παραγωγούς. Το πετύχαμε. Το δεύτερο πρόβλημα ήταν ότι έπρεπε να μάθουμε να δραστηριοποιούμαστε σε ένα ασταθές περιβάλλον. Το τρίτο, το οποίο βέβαια το αντιμετωπίζουν όλες οι επιχειρήσεις οι οποίες ασχολούνται με ηλεκτρονικό εμπόριο και εν γένει αποστολές, είναι το πρόβλημα των αποστολών στο εξωτερικό, καθώς τα μεταφορικά κόστη είναι υψηλά. Επιπλέον, είναι ένα κόστος το οποίο δεν μπορούμε να το προβλέψουμε, καθώς κάθε παραγγελία έχει διαφορετικό μέγεθος, λόγω των πολλών πιθανών συνδυασμών μεταξύ των 2.000 προϊόντων μας. Προσπαθούμε να το υπερκεράσουμε μέσω του Greka, που είναι ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ώστε να έχουμε έναν μεγαλύτερο αντίκτυπο. Ουσιαστικά συμφέρει να γίνονται μαζικές αποστολές, φυσικά όσο το επιτρέπει η εμπορική πολιτική της κάθε εταιρείας.

Σε προηγούμενη συνέντευξή σας αναφέρετε πως η Yoleni’s “είναι το παιδί σας που μεγαλώνει”. Ποιο είναι το επίτευγμα της Yoleni’s για το οποίο νοιώθετε περισσότερο υπερήφανος και γιατί;

Το σημαντικότερα πράγμα που μου έχει δώσει η Yoleni’s, είναι ότι με βοηθάει να εξελίσσομαι και να γίνομαι καλύτερος άνθρωπος. Είναι σημαντικό να έρχεσαι στη δουλειά σου και να έχεις κίνητρο να ασχολείσαι με αυτή. Αισθάνομαι περήφανος να εργάζομαι σε μια εταιρεία που μου το προσφέρει αυτό και φυσικά το βλέπω και στους υπόλοιπους συναδέλφους μου.

Yοlympics: Τί ακριβώς περιλαμβάνει αυτή η καμπάνια;

Είναι οι δημιουργικοί διαγωνισμοί που διοργανώνει η εταιρεία μας στα Social Media. Είναι διαδραστικοί τόσο με το brand όσο και με τους παραγωγούς. Βάζουμε το κοινό να ψάχνει τη σελίδα για κάποια χαρακτηριστικά προϊόντων μέσω ερωταπαντήσεων ή να γράψει κάποιο σχόλιο και φυσικά κερδίζει το εν λόγω προϊόν.

Ένα από τα σχέδια σας είναι η ίδρυση καταστημάτων. Δεδομένου ότι έχετε προσφέρει τόσα από το Διαδίκτυο (βίντεο με μαγειρική, ιστορίες προϊόντων κ.ο.κ), τί να περιμένουμε περισσότερο να δούμε στα φυσικά καταστήματα;

Τα φυσικά καταστήματα θα ξεκινήσουν πολύ σύντομα. Σε αυτά ο πελάτης θα έχει τη δυνατότητα να δει τα προϊόντα από κοντά, αλλά και να συμμετάσχει σε εκδηλώσεις γευσιγνωσίας. Στα φυσικά καταστήματα θα δίνεται στον πελάτη η πλήρης εμπειρία των προϊόντων. Θα συνδυάζουν ουσιαστικά τα παλαιά παραδοσιακά παντοπωλεία με τη διοργάνωση σύγχρονων δράσεων.

Πολλοί νέοι είναι εκείνοι που αναζητούν εργασία στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα. Εσείς, ωστόσο, επιλέξατε το δρόμο της ανάπτυξης της δικής σας επιχειρηματικής ιδέας. Τί θα λέγατε σε κάποιον που το σκέφτεται, αλλά φοβάται να το προσπαθήσει;

Δεν υπάρχει κάποια ιδέα που να είναι λάθος ή να είναι χαζή. Μια ιδέα είναι μια ιδέα, το θέμα είναι να υπάρξει εξωστρέφεια, να βρεθεί η ομάδα η οποία θα την υλοποιήσει. Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν ξέρεις τι σου ξημερώνει στην Ελλάδα, αλλά πρέπει να ζήσεις. Αν κοιτάξουμε το οικοσύστημα των start ups θα δούμε εκατοντάδες παραδείγματα πετυχημένων ιδεών. Όταν υπάρχει ιδέα και στόχος, όλα επιτυγχάνονται. Υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι θεωρούν ότι είναι πολύ καλοί leaders, υπάρχουν άλλοι που θεωρούν ότι παίζουν καλύτερα στη θέση δύο κ.ο.κ Το αναγκαίο είναι να ξέρεις μέχρι που μπορείς να φτάσεις. Σίγουρα παίζει ρόλο η ομάδα, είτε είσαι ο άνθρωπος που έχει την ιδέα είτε ο άνθρωπος που μετουσιώνει αυτή την ιδέα.

Τί θεωρείτε ότι πρέπει να αναπτύξει η ελληνική οικονομία ώστε να αποτελέσει αρωγό της επιχειρηματικής πρωτοβουλίας;

Θα το θέσω λίγο διαφορετικά. Το θέμα είναι τι μπορούμε να κάνουμε ευκολότερο για τα άτομα εκείνα που έχουν τη θέληση, το κίνητρο, αλλά και το κεφάλαιο για να επενδύσουν. Προσπάθειες στην Ελλάδα έχουν ξεκινήσει, ιδέες υπάρχουν. Το επίπεδο των νεοφυών επιχειρήσεων στην Ελλάδα θεωρώ ότι είναι αρκετά υψηλό και μπορεί να ενδυναμωθεί ακόμη περισσότερο. Υπάρχουν αρκετές καινοτόμες ιδέες. Το θέμα, επομένως, είναι να δοθούν περισσότερα κίνητρα για να προβληθεί η δουλειά τους. Η ανάπτυξη πρέπει να ξεκινήσει από το ελληνικό επιχειρείν. Ουσιαστικά, θα πρέπει να γίνουν ευκολότερα τα πράγματα, λιγότερη γραφειοκρατία, αλλά και χαμηλότεροι φορολογικό συντελεστές. Η οικονομία είναι θέμα ψυχολογίας. Αν η ψυχολογία μας είναι καλά, τότε και η οικονομία θα πάει καλά.